Training Zelfwaardering Preventief
Stel je als toekomstige ouder of ouder van een baby jezelf de volgende vragen:
1
hoe wil jij je kind gaan ondersteunen in het ontwikkelen van zelfvertrouwen en zelfrespect?
2
op welke wijze wil jij het gedrag van je kind gaan beantwoorden (bekrachtigen)?
3
wanneer kun jij het beste je kind observeren?
4
wat versta jij als ouder onder een veilige gehechtheid
Een veilige hechting zorgt voor een hoge zelfwaardering
Drie verschillende gehechtheidsfasen vereisen een andere opvoedingsstijl
Over gehechtheid kun je inmiddels veel leren. Cruciaal is, dat het kind bepaald wat een veilige en onveilige gehechtheid voor hem of haar zelf is. Een baby voelt aan of het zich veilig kan ontwikkelen of niet. Een peuter ervaart de reactie op zijn eigen ontwikkeling of het veilig is of niet. De puber ervaart in de communicatie tussen ouder en kind of het veilig is of juist uitdagend om anti alles te zijn.
Als ouder krijg je te maken met drie verschillende opvoedstijlen. Het enige wat je ervoor nodig hebt is inzicht in de ontwikkeling en bewust worden van je eigen reactie op de ontdekkingstocht van je kind.
Ondersteunende Opvoeding
Hoe jonger het kind des te makkelijker het is om veranderingen in je opvoedstijl aan te brengen.
Door inzicht te krijgen in de vorm van je eigen reactie op het gedrag en ontwikkeling van het kind, kun je veranderingen aanbrengen. Je kunt als ouder zorgdragen voor een natuurlijke ontwikkeling van de zelfwaardering door in ieder geval op de hoogte te zijn van de verschillen tussen een kritische houding en ondersteunende houding naar je kind.
Wat heeft je kind nu echt nodig op bepaalde momenten in zijn of haar leventje? Leer als ouder te observeren, reflecteren en mentaliseren.
Ondersteunende opvoeding is een stijl van opvoeden, waarbij het accent komt te liggen op het ondersteunen van je kind in groei & ontwikkeling. Uiteraard ook ondersteunen in de natuurlijke bronnen voor zelfwaardering.
Waarom Preventief?
Voorkomen is beter dan genezen geldt ook bij gedragsvorming van je kind.
Je baby slaat miljarden gegevens op gedurende de eerste 2 jaar in het leven. Daarna is het weer een veelvoud (triljarden) aan opslag in het brein van je kind. Het lange termijn geheugen (cortex) slaat na circa 9 maanden de herinneringen op welke het kind krijgt voorgeschoteld. De cortex vult zich aan de hand van herhalingen van herinneringen en op deze wijze ontstaat het gedrag.
Samen met een intensief gebruikmaken van de spiegelneuronen in ons brein vormt de baby zich tijdens de dreumestijd zijn eigen identiteit. In de peutertijd ontstaat het besef van woordgebruik en uitdrukkingen. Gedurende deze periode is het kind enorm vatbaar voor zijn omgeving. Het maakt voor het kind niet uit, waar het de meeste tijd verblijft. Het zal zich helemaal aanpassen aan die omgeving.
Als een kind ongewenst gedrag gaat vertonen is het de kunst uit te zoeken waarop het gedrag v an het kind reageert. Welke bekrachtiging vanuit zijn of haar omgeving is verantwoordelijk voor het gedrag?
Vandaar de kreet: voorkomen is beter dan genezen. Want het herstellen van gedrag wordt steeds moeilijker naarmate het kind ouder wordt. voorkomen kun je niet alles, maar als je inzicht hebt in hoe gedrag ontstaat en ontwikkelt, kun je correcties uitvoeren en als je als ouder/opvoeder zelf verandert, verandert het kind mee.