Modules
De modules worden allen op de doelgroep aangepast. Dat wil zeggen, dat iedere doelgroep specifieke uitgangsposties, doelstellingen en inhoud kent, zodat de kernwaarden van zelfwaardering gericht getraind worden. Bijvoorbeeld de oudertraining is gericht op het opvoeden van je kinderen om ze een natuurlijke vorm van zelfvertrouwen en zelfrespect aan te leren of te ondersteunen bij de ontwikkeling van hun zelfwaardering. In het zakelijke circuit riochten we ons op het verbeteren van prestaties, verlaging van het ziekteverzuim en balans verkrijgen tussen prive en werk.
De trainingen hebben de volgende overeenkomstige modules ingebouwd en worden afgestemd op de specifieke doelgroep:
- Observatie technieken (zowel verbaal als non verbaal)
- Contextbepalingen (belangrijk bij verschil van mening, conflicten en ruzies. De relatie tussen de ander en ik);
- Communicatieve vaardigheden (verandering van taalgebruik, non verbaal en bekrachtigingen)
- Zelfvertrouwen (verhogen door inzicht en handelingen)
- Keuze Vrijheid (leren omgaan met het maken van keuzes)
- Consequentiebeleid (iedere handelinjg of ieder gedrag zorgt voor effecten voor jezelf als naar de ander)
- Respect (verhogen van inzicht over respectvolle omgang met jezelf en de ander)
- Integer handelen (jezelf kwetsbaar durven op te stellen, ook in vervelende omstandigheden)
Huis van Zelfwaardering
Het gehele traject is afgestemd op de metafoor van het bouwen van een huis. Zoals in de animatie ook beschreven wordt, bestaat het huis uit een stabiel fundering, een gedegen eerste verdieping, een solide twee verdieping en een stefig dak om het totale huis op te leveren.
Op deze wijze is ook het leven te vergelijken met de metafoor van de ontwikkeling van zelfwaardering. De eerste zes jaar van ons leven wordt geheel besteedt aan de ontwikkeling van het vertrouwen (in ons zelf en de ander), gevolgd door een periode waarin wij kunnen leren omgaan met onze fouten, met ons negatieve gedrag, etc. Pas vanaf een jaar of 9 krijgen we te maken met de ontwikkeling van ons respect, zowel voor ons zelf als voor de ander. Alleen hebben we het te leren. Rond de zestiende levensjaar kunnen we pas echt consequenties van ons gedrag, handelen en gevoelens overzien, zodat wij daar de juiste keuzes in leren te maken. Drie gehechtheidsfasen, waarin wij als mens ons van ons zelf weer gaan hechten aan onze dierbaren en omgeving.